Legea nr. 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (U.E.) nr. 2022/2065 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/C.E. (Regulamentul privind serviciile digitale – „RSD”), precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 365/2002 privind comerţul electronic („Legea 50/2024”) a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 232/2024 din data de 19 martie 2024 și a intrat în vigoare la data de 22 martie 2024.
1 . PRIVIRE DE ANSAMBLU ASUPRA CADRULUI JURIDIC INSTITUIT PRIN RSD
RSD a intrat în vigoare la data de 17 februarie 2024, cu scopul de a garanta un mediu digital mai sigur în Uniunea Europeană, atât pentru consumatori, cât și pentru companii. RSD instituie un ansamblu de norme prin care se stabilesc responsabilitățile platformelor on-line și ale rețelelor sociale într-o modalitate mai precisă, se protejează drepturile fundamentale ale utilizatorilor serviciilor digitale și se combate diseminarea conținutului ilegal on-line și a dezinformărilor.
În esență, RSD introduce responsabilități și noi cerințe de transparență pentru furnizorii de servicii intermediare, astfel cum sunt furnizorii de servicii de Internet, magazinele online aplicații, rețelele sociale, magazinele on-line, platformele de diseminare de conținut și platformele digitale destinate turismului și cazărilor. Printre altele, RSD instituie următoarele obligații:
- desemnarea de puncte de contact și de reprezentanți legali: furnizorii de servicii intermediare trebuie să stabilească un singur punct de contact, astfel încât beneficiarii serviciilor să poată comunica în mod direct cuaceștia. Furnizorii care nu sunt stabiliți în UE, dar care oferă servicii în UE, trebuie să își desemneze un reprezentant legal într-unul dintre Statele Membre în care își oferă serviciile;
- obligații de raportare în materie de transparență: furnizorii de servicii intermediare au obligația să publice, cel puțin o dată pe an, rapoarte clare și ușor de înțeles privind orice moderare a conținutului pe care au desfășurat-o în perioada relevantă;
- protejarea minorilor: furnizorii de platforme online trebuie să adopte măsuri spre a asigura un nivel nivel ridicat de confidențialitate, siguranță și securitate a minorilor în cadrul serviciului lor;
- reguli referitoare la publicitatea online: regulile de transparență cu privire la comunicarea cu caracter publicitar includ: (a) informații privind principalii parametri folosiți în cadrul comunicării cu caracter publicitar direcționate, (b) interdicția publicității bazate pe profilarea minorilor și (c) interdicția folosirii așa-numitelor „dark patterns” (i.e., elementele de design manipulator care denaturează capacitatea destinatarilor serviciului de a face alegeri sau decizii în mod autonom și în cunoștință de cauză);
- măsuri împotriva conținutului ilegal: acestea includ (a) implementarea de mecanisme prin care utilizatorii să poată raporta cu ușurință conținutul ilegal, (b) alertarea autorităților în cazul suspiciunii săvârșirii unei presupuse infracțiuni, (c) suspendarea temporară a serviciilor, în cazul utilizatorilor care răspândesc frecvent conținut care este în mod vădit ilegal;
- transparență privind condițiile generale de utilizare: furnizorii de servicii intermediare au obligația de a stabili, în cadrul condițiile generale de utilizare, informații privind politicile, procedurile, măsurile și instrumentele folosite în scopul moderării de conținut, incluzând procesul decizional algoritmic și verificarea de către o persoană, precum și cu privire la regulamentul de procedură al sistemului lor intern de soluționare a plângerilor.;
- plângeri și soluționarea extrajudiciară a litigiilor: furnizorii de servicii intermediare trebuie să implementeze sisteme interne eficace care să permită utilizatorilor serviciilor să depună plângeri, pe cale electronică și în mod gratuit, astfel încât plângerile să poată fi rapid soluționate. Se instituie posibilitatea soluționării litigiilor în afara sistemului instanțelor judecătorești, inclusiv în cazul plângerilor care nu au fost soluționate în cadrul unor atare sisteme interne.
RSD stabilește reguli mai aspre atât pentru platformele on-line foarte mari („VLOP”-uri), cât și pentru astfel de motoare de căutare („VLOSE”-uri”) (i.e., platforme și motoare de căutare care au minimum 45 de milioane de utilizatori activi lunar în Uniunea Europeană), care vor trebui să se conformeze unor cerințe suplimentare precum:
- derularea anuală a unei evaluări a riscurilor, precum riscul de diseminare de conținut ilegal, de manipulare intenționată a serviciilor lor și de efecte negative asupra exercitării drepturilor fundamentale, a proceselor electorale, a violenței bazate pe gen și a sănătății mentale, respectiv
- adoptarea de măsuri de diminuare a riscurilor, ca adaptarea proiectării, a caracteristicilor sau a funcționării serviciilor lor, inclusiv a interfețelor lor online (incluzând aici adaptarea sistemelor lor algoritmice și sistemelor lor de recomandare;).
2. PRINCIPALELE PREVEDERI ALE LEGII 50/2024
Deși RSD produce efecte juridice directe în Statele Membre ale U.E. și, pe cale de consecință, prevederile acestuia se aplică în mod direct furnizorilor de servicii intermediare, pentru a implementa măsurile referitoare la monitorizarea și la punerea în aplicare a obligațiilor stabilite prin RSD, a fost necesară adoptarea de legislație și la nivel național. În acest sens, Legea. 50/2024 prevede următoarele:
- desemnarea și stabilirea atribuțiilor Coordonatorului Serviciilor Digitale
Legea nr. 50/2024 desemnează Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații („ANCOM”) drept Coordonatorul Serviciilor Digitale la nivel național, aceasta fiind responsabilă cu monitorizarea furnizorilor de servicii intermediare și cu punerea în aplicare a RSD.
În această calitate, ANCOM monitorizează respectarea RSD și este împuternicită, printre altele, să realizeze cercetări și să aplice sancțiuni și măsuri corective. Mai mult, ANCOM poate desfășura inspecții în spațiile pe care furnizorii de servicii intermediare le folosesc în scopuri legate de întreprinderea, afacerea, ocupația sau profesia acestora, atunci când este necesar a se examina sistemele informatice sau a se obține copii ale sistemelor algoritmice întrebuințate. Astfel de inspecții se realizează sub rezerva aprobării prealabile de către instanță.
ANCOM poate fixa anual un tarif de supraveghere în sarcina furnizorilor de servicii intermediare stabiliți în România. Cuantumul tarifului de supraveghere este limitat la acoperirea cheltuielilor legate de îndeplinirea atribuțiilor stabilite prin Legea 50/2004 în sarcina ANCOM.
Tariful de supraveghere va putea fi impus furnizorilor de servicii intermediare printr-o decizie a ANCOM începând cu data de 1 ianuarie 2027.
- obligația de informare
Furnizorii de servicii intermediare trebuie să transmită ANCOM, nu mai târziu de 45 de zile de la începerea prestării serviciilor, informații privind datele lor de identificare și punctele lor de contact. În ceea ce privește furnizorii de servicii intermediare care ofereau astfel de servicii înainte de intrarea în vigoare a Legii 50/2024, termenul de 45 de zile începe să curgă odată cu intrarea în vigoare a legislației secundare elaborate de către ANCOM.
După primirea informațiilor de la furnizorul de servicii intermediare, ANCOM creează automat un cont individual pentru furnizor, pentru ca acesta să poată accesa serviciul „My ANCOM”.
- autoritățile responsabile
Autoritățile sau instituțiile publice ce deţin atribuţii cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate pot emite către furnizorii de servicii intermediare (i) ordine de a acționa împotriva conținutului ilegal sau (ii) ordine de a furniza anumite informații.
Furnizorul de servicii intermediare care a primit un ordin conform paragrafului de mai sus trebuie să informeze ANCOM, nu mai târziu de 10 zile de la data primirii, cu privire la implementarea ordinelor emise de către autoritățile judiciare.
- sancțiunile
Nerespectarea obligațiilor stabilite prin RSD va conduce la aplicarea unor amenzi cuprinse între 5.000 RON (aproximativ 1.000 EUR) și până la maximum 6% din cifra de afaceri anuală la nivel mondial înregistrată în exerciţiul financiar precedent de furnizorul de servicii intermediare.
Procesele-verbale ale ANCOM privind încălcarea și sancțiunea aferentă pot fi de asemenea întocmite în formă electronică. În această situație, procesul-verbal va fi comunicat furnizorului de servicii intermediare prin serviciul „My ANCOM” într-un termen de maximum două luni de la data aplicării sancțiunii.
Furnizorii de servicii intermediare pot contesta procesul-verbal în termen de 15 zile de la data comunicării.
- modificarea și completarea Legii nr. 365/2002 a comerțului electronic
Legea nr. 365/2002 privind comerțul electronic a fost modificată pentru a include noile prevederi stabilite prin RSD. În acest context, Autoritatea pentru Digitalizarea României a fost desemnată ca autoritate competentă pentru supravegherea și asigurarea respectării prevederilor acestei legi.