OBLIGAȚIA DE INFORMARE A CONSUMATORILOR DE CĂTRE OPERATORII ECONOMICI CU PRIVIRE LA ADAOSUL COMERCIAL APLICAT PRODUSELOR COMERCIALIZATE RAPORTAT LA PREȚUL DE ACHIZIȚIE

OBLIGAȚIA DE INFORMARE A CONSUMATORILOR DE CĂTRE OPERATORII ECONOMICI CU PRIVIRE LA ADAOSUL COMERCIAL APLICAT PRODUSELOR COMERCIALIZATE RAPORTAT LA PREȚUL DE ACHIZIȚIE

Pe data de 18 martie 2025, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor („ANPC”) a publicat, spre consultare publică, un proiect de ordin cu caracter normativ privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate raportat la prețul de achiziție („Proiectul de Ordin”).

 

Proiectul de Ordin urmărește să le permită consumatorilor să evalueze și să compare cu ușurință prețul produselor pe baza unor informații omogene și transparente.

 

Persoanele interesate pot trimite sugestii cu privire la Proiectul de Ordin până la data de 28 martie 2025, urmând ca perioada consultării publice să se încheie la data de 18 aprilie 2025.

 

Dacă va fi adoptat, Proiectul de Ordin va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

PREZENTARE GENERALĂ

 

Proiectul de Ordin are scopul de a asigura o mai bună informare a consumatorilor din România cu privire la drepturile pe care le au la momentul achiziționării produselor, informaţii menite să ajute consumatorii să facă alegeri raționale, în cunoștință de cauză.

 

Pentru informarea corectă, completă și precisă a consumatorilor[1] cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate, în raport cu prețul de achiziție, Proiectul de Ordin stabileşte modalitatea de informare a consumatorilor în următoarele cazuri: (i) vânzări directe, (ii) vânzări online, (iii) pentru produsele provenite din terțe țări, (iv) pentru produsele provenite din piața unică, după cum urmează:

 

(i) vânzările directe

 

În cazul unei vânzări directe, operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin inscripționarea pe produs sau în imediata vecinătate unde produsul este expus a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de achiziție, în același câmp vizual în care este afișat prețul și utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului.

 

(ii) vânzările online

 

În cazul unei vânzări online, operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin afișarea în același câmp vizual în care este expus prețul produsului, a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de achiziție, utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului.

 

(iii) produsele provenite din terțe țări

 

Pentru produsele provenite din terțe țări, în situația în care se transferă produsele către alți intermediari/distribuitori, în vederea principiului transparenței, aceștia trebuie

să comunice prețul de import.

 

 

(iv) produsele provenite din piața unică

 

Pentru produsele provenite din piața unică, în vederea principiului transparenței, intermediari/distribuitori vor comunica prețul primului distribuitor.

[1] În conformitate cu articolul 3, lit. b) din Ordonanta nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, republicată.