Ca parte a vizitei premierului român, Ludovic Orban, la Paris, luni, 26 octombrie și a întâlnirii sale cu premierul Jean Castex, este important să reamintim soliditatea și anterioritatea legăturilor politice și culturale dintre cele două țară. Influența franceză datează de la Iluminism și de la Revoluția Română din 1821, iar Franța a avut întotdeauna un loc unic în cultura românească, francofonia fiind înzestrată cu o importanță deosebită (România este membru al Organizației Internaționale a Francofoniei).
Aceste două națiuni au fost întotdeauna legate, dar de aproape douăzeci de ani am asistat la o dezvoltare exponențială a relațiilor economice dintre Franța și România. Prezența companiilor franceze pe pământul românesc este ilustrația perfectă a acestui lucru: 36 din cele 40 de companii CAC 40 sunt prezente pe piața din România.
Contrar a ceea ce susțin multe voci, companiile franceze care sunt active pe piața românească sunt, în general, lideri în sectoarele respective și nu se află într-un simplu proces de relocare. Balanța comercială dintre cele două țări este, de asemenea, echilibrată. Putem cita companii franceze de frunte în România, Orange, Groupama, Lactalis, Veolia, Engie, Société Générale, BNP Paribas, Carrefour, Leroy Merlin și bineînțeles Renault / Dacia.
Relațiile economice dintre cele două țări s-ar putea extinde și mai mult după adoptarea Planului European de redresare, care prevede un ajutor de 80 de miliarde de Euro acordat României, pentru a compensa întârzierea acumulată în dezvoltarea infrastructurii sale feroviare, rutiere, spitale și în dezvoltarea durabilă urbană. Companiile franceze deja prezente pe teritoriul României sau cele care se disting în aceste domenii de activitate, se vor bucura de oportunități multiple de a-și dezvolta know-how-ul pe teritoriul României.
În cele din urmă, legăturile dintre aceste două națiuni sunt, de asemenea, construite pe planuri diplomatice și de apărare.
România, atașată de calitatea relațiilor sale cu partenerul american, este o de asemenea o țară activă în Uniunea Europeană, în cadrul diferitelor instituții europene (Președinția Comisiei pentru Industrie și Energie a Parlamentului European), joacă un rol strategic în securitatea Mării Negre, care apare ca una dintre marile provocări din următorii ani.
Licitația lansată de România pentru achiziționarea a patru Corvete pentru o valoare de peste un miliard de Euro, câștigată de Naval Group, în parteneriat cu Chantier Naval de Constanța, ilustrează potențialul colaborării strategice între Franța și România, care vor menține securitatea regională, in prezent zguduită.
Ca atare, cooperarea dintre Franța și România poate fi principala forță motrice din spatele dezvoltării francofoniei în această regiune a continentului european.
de Bruno Leroy pentru Entreprendre