Modificări recente in legislația privind dreptul muncii

Modificări recente in legislația privind dreptul muncii

I.  Hotărârea 27/2025 pentru modificarea și completarea Metodologiei privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 970/2023 („HG 27/2025”)

HG 27/2025 a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 97 din 3 februarie 2025

HG 27/2015 extinde sfera de aplicare a metodologiei și în sectorul educațional, incluzând în mod oficial obligatia instituţiilor de învăţământ superior şi al unităţilor de învăţământ preuniversitar de a avea preveni și sancționa cazurile de hărțuire morală, dar și a hărțuirii pe criteriul de sex care au loc în cadrul acestora, obligații care înainte erau prevăzute în sarcina instituţiilor şi autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale și companiilor private.

Modificările aduse metodologiei extind, de asemenea, responsabilitățile angajatorilor, solicitând promovarea unor măsuri menite să crească nivelul de conștientizare și să faciliteze accesul victimelor la proceduri administrative de protecție. În acest sens, angajatorii au obligația de a furniza informații clare și detaliate privind opțiunile procedurale disponibile, precum și de a oferi sprijin și îndrumare pe parcursul demersurilor necesare.

O altă modificare importantă vizează obligația angajatorilor de a acorda suport victimelor hărțuirii. Conform HG 27/2015, angajatorii trebuie să implementeze mecanisme de prevenție, prin care să asigure consiliere de specialitate și îndrumare pentru orice persoană care reclamă fapte de hărțuire pe criteriul de sex sau hărțuire morală.

În plus, HG 27/2025 reglementează posibilitatea ca victima să depună o sesizare scrisă şi fără semnătura olografă. Anterior, victima putea depune plângere scrisă numai cu asumarea identității sale. În prezent, angajatorul este obligat să examineze și să soluționeze plângerea anonimă, dacă aceasta conține date și informații referitoare la fapte de hărțuire pe criteriul de sex sau hărțuire morală.

Astfel, noua reglementare obligă angajatorii din sectorul public și privat să își adapteze metodologiile interne, asigurând posibilitatea depunerii de plângeri anonime. În acest context, este necesară implementarea a două proceduri distincte: una dedicată gestionării sesizărilor anonime și alta destinată plângerilor în care identitatea reclamantului este dezvăluită.

II. Proiecte de lege pentru modificarea unor acte normative relevante

În urma ratificării de către România a Convenției nr. 190/2019 privind eliminarea violenței și a hărțuirii în lumea muncii prin Legea nr. 69/2024, Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale a inițiat, în paralel, trei proiecte de lege pentru modificarea următoarelor acte normative:

1. Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr.53/2003 – Codul muncii (data încheierii consultării publice: 14 martie 2025) propune, printre altele:

– introducerea obligatiei exprese a angajatorului de a proteja victimele violenței și hărțuirii, precum și persoanele care reclamă astfel de fapte, asigurându-le protecție împotriva oricăror abuzuri și presiuni, cu respectarea confidențialității derulării procedurilor administrative și dreptului la viața privată al persoanelor implicate;

– în caz de pericol iminent pentru viața, sănătatea sau siguranța salariatului din cauza violenței sau hărțuirii, angajatorul să poată modifica temporar locul sau felul muncii, cu acordul salariatului, pentru a asigura securitatea acestuia. Dacă nu este posibilă schimbarea locului de muncă, angajatorul va acorda zile libere plătite, iar condițiile acestora vor fi reglementate prin regulamentul intern sau negociate în contractul colectiv de muncă;

– angajatorul riscă o amendă de la 5.000 la 10.000 lei, în cazul în care nu respectă obligația de protejare a victimelor violenței și hărțuirii, precum și în cazul neacordării zilelor libere, în situația în care angajatul se află într-un pericol iminent pentru viața sau siguranța sa;

– introducerea unei definiții oficiale a violenței și hărțuirii la locul de muncă ca fiind: „comportamente și practici inacceptabile, sau amenințări cu comportamente și practici inacceptabile, indiferent dacă au loc în mod izolat sau repetat, care lezează demnitatea unei persoane sau duc la crearea unui mediu intimidant, ostil, degradant, umilitor sau ofensator sau au scopul de a genera, generează sau pot genera un prejudiciu fizic, psihologic, sexual sau economic.”

– extinderea sferei locurilor în care violența și hărțuirea la locul de muncă pot avea loc, respectiv :

  • la locul de muncă, inclusiv în spații publice și private atunci când acestea constituie un loc de muncă;
  •  în locurile în care salariatul este plătit, se odihnește, mănâncă sau folosește grupurile sanitare,
  •  instalațiile pentru spălare și vestiare, puse la dispoziție de către angajator;
  •  în timpul deplasărilor in interes de serviciu, instruirii, formării, evenimentelor sau activităților sociale
  •  in legătură cu munca;
  •  prin intermediul comunicărilor legate de muncă, inclusiv cele efectuate prin tehnologia informației și comunicațiilor;
  •  în spațiile de cazare puse la dispoziție de angajator;
  •  pe durata efectuării deplasării către și dinspre locul de muncă

2. Proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006 (data încheierii consultării publice: 14 martie 2025), care prevede noi obligații în sarcina angajatorului, în scopul prevenirii violenței și hărțuirii în toate formele de manifestare, respectiv :

a) adoptarea și implementarea unei politici cu privire la violența și hărțuirea la locul de muncă care să cuprindă inclusiv un mecanism intern de raportare confidențială a cazurilor de violență și hărțuire;

b) luarea în considerare, în reglementările interne, a unor reguli referitoare la prevenirea violenței și hărțuirii, precum și a riscurilor psihosociale asociate acestora în gestionarea securității și sănătății la locul de muncă;

c) oferirea de informații și instruire lucrătorilor și altor participanți la procesul de muncă, accesibile și adecvate, cu privire la pericolele și riscurile identificate de producere a violenței și hărțuirii și cu privire la măsurile de prevenție și protecție asociate, inclusiv cu privire la drepturile și responsabilitățile lucrătorilor și altor participanți la procesul de muncă prin raportare la politic prevăzută la litera (a).

De asemenea, proiectul de lege introduce o nouă sancțiune pentru nerespectarea acestor obligații, de la 3.500 lei la 7.000 lei.

Aceste modificări vor intra în vigoare după 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial al României, în scopul ca angajatorul să dispună de suficient timp pentru a-și adapta regulamentul și procedurile interne cu noile dispoziții.

3. Proiectul de lege pentru completarea Legii nr. 108/1999 pentru înființarea și organizarea Inspecției Muncii (data încheierii consultării publice: 14 martie 2025) prevede că, în cazul în care sunt sesizate fapte de discriminare sau de hărțuire la locul de muncă, în scopul realizării verificărilor necesare constatării situației existente la locul de muncă al persoanei care semnalează că este victima unor asemenea fapte, și cu acordul prealabil al acesteia, inspectorii de muncă nu au obligația de a păstra confidențialitatea asupra identității persoanei care a formulat sesizarea.